Update cookies preferences Menu

Zelfstandig ondernemer retail in de rol van verkoper

De verkoper is verantwoordelijk voor het aanbieden van producten en diensten en het creëren van beleving, betrokkenheid en betekenisvolle interactie

Ondernemers volgen het gedrag van de klant en stemmen hun benadering en timing zorgvuldig af op de situatie. Zij zorgen ervoor dat de klant zich op hun gemak en welkom voelt, luisteren oprecht en stellen gerichte vragen om te achterhalen wat de behoefte is van de klant: contact, informatie of koopbehoefte. Zij bouwen een duurzame klantrelatie op en creëren een laagdrempelige, prettige sfeer in de winkel.

Zij zoeken naar de best passende oplossing binnen het online en offline assortiment of via aanvullende diensten. Zij gebruiken waar nodig ondersteunende (digitale) hulpmiddelen, maar houden steeds oog voor de menselijke interactie. Daarbij blijven ze eerlijk en tactvol in hun advies, met respect voor de klant en diens keuzes.

Hun meerwaarde zit in persoonlijk advies, productkennis en het vermogen om de visie en identiteit van de winkel uit te dragen. Zij vertellen het verhaal achter het product, delen relevante kennis en helpen klanten waar nodig bij het personaliseren van hun aankoop. Zij bemannen tijdelijke winkelpresentaties, (interne/externe) events en de servicebalie (ook voor collega’s). Zij werken samen met medewerkers van samenwerkingspartners (bijvoorbeeld foodservice- en promotiemedewerkers).

Zij voeren kwaliteitscontroles en bewerkingen uit om producten verkoopklaar te maken, zoals meten, repareren, assembleren, verpakken of presenteren, afhankelijk van de aard van het product. Zij plaatsen een bestelling voor de klant en/of bieden een alternatief. Zij informeren de klant over de aankoopvoorwaarden en service en dragen zorg voor de bestelling. Zij verzorgen de financiële en administratieve afhandeling van de verkoop/bestelling en blijven betrokken tot het moment van aflevering. Zij beantwoorden vragen van klanten, ook digitaal.

Zij signaleren onveilige en ongewenste situaties en handelen klachten af. Indien nodig betrekken ze hier externe experts bij.

Competenties

Klantgericht handelen

  • Toont een sterk inlevingsvermogen in de klant
  • Onderzoekt de wensen en behoeften van de klant
  • Straalt vriendelijkheid, behulpzaamheid en gastvrijheid uit in het contact met klanten
  • Geeft een hoge prioriteit aan servicebereidheid en klanttevredenheid zonder het organisatiebelang uit het oog te verliezen
  • Stelt de communicatiestijl af op klanten vanuit diverse culturen en/of achtergronden

Beïnvloeden

  • Weet een krachtige eerste indruk op anderen te maken en deze te handhaven
  • Speelt in op de gevoelens van anderen om hen te beïnvloeden of overtuigen
  • Presenteert zich als betrouwbare en deskundige gesprekspartner

Ondernemen

  • Is continu alert op kansen gericht op voorzien in wensen en behoeften van (nieuwe) klanten
  • Toont zich in gedrag en (media) uitingen loyaal naar de organisatie

Omgevingsbewust handelen

  • Werkt volgens geldende normen en waarden van de organisatie en maatschappij
  • Gaat integer om met de informatie die de klant verstrekt

Technologie inzetten

  • Zet (digitale) technologie in om resultaten te behalen
  • Hanteert de beschikbare (hulp)middelen en technologie efficiënt en effectief

Omgaan met procedures

  • Werkt binnen de kaders van de organisatie en gemaakte afspraken (binnen het team)
  • Werkt conform geldende wettelijke richtlijnen en (veiligheids)voorschriften

Benodigde kennis en vaardigheden

  • Kennis van de visie en formule van de onderneming
  • Kennis van de positionering, doelgroepkenmerken en kernwaarden van de onderneming
  • Kennis van de marketing- en communicatieactiviteiten van de onderneming (inclusief e-commerce)
  • Kennis over de opbouw en inrichting van het assortiment (fysiek en online)
  • Kennis van de services, zoals garanties, reparaties of verzekeringen
  • Kennis van klantbenadering, koopgedrag en de fasen in een verkoopgesprek
  • Kennis van principes van klantloyaliteit en klanttevredenheid
  • Kennis van de indeling van de winkelruimte, het magazijn en het schappenplan
  • Kennis van verkoopvoorwaarden, retour- en dervingbeleid en winkeldiefstalpreventie (inclusief wet- en regelgeving)
  • Kan klachten afhandelen en omgaan met conflictsituaties en agressieve klanten
  • Kan bestellingen plaatsen in het systeem
  • Kan werken met kassasystemen, scanners en/of mobiele verkooptools
  • Kan procedures en technieken van de organisatie toepassen bij het bewerken van artikelen
  • Kan een reparatie-, tegoedbon en/of garantiebewijs uitschrijven
  • Kan basisberekeningen maken (kortingen, retourbedragen, kassabedragen)
  • Kan geschreven/gesproken informatie over het vakgebied in het Engels of Duits begrijpen
  • Kan klantgesprekken voeren, ook in het Engels of Duits
  • Kan Arbo-verantwoord werken en rekening houden met (persoonlijke) veiligheid, hygiëne, vitaliteit en milieu

Afbreukrisico

Als ondernemers deze rol onvoldoende vervullen kan dit leiden tot klantverlies, reputatieschade en negatieve publiciteit. Dit vergroot het risico op omzetverlies, inefficiënte processen en personeelsverloop.