Update cookies preferences Menu

Zelfstandig ondernemer in de rol van financieel manager

De financieel manager is verantwoordelijk voor de invulling en uitvoering van het financiële beleid van de onderneming

Ondernemers stellen de huidige en verwachte financiële situatie van de onderneming vast. Op basis hiervan bepalen ze welke financiële middelen nodig zijn en hoe deze kunnen worden verkregen, bijvoorbeeld via leningen, subsidies of andere financieringsvormen. Zij beoordelen investeringsmogelijkheden (zoals uitbreiding, verbouwing of voorraadopbouw) op basis van risico’s en rendement, en kiezen een passende financieringsstrategie.

Zij stellen een financieel jaarplan op, maken begrotingen en stellen budgetten vast voor inkoop, marketing en overige activiteiten. Daarnaast bewaken ze de kasstromen (liquiditeitsplanning) en zorgen ervoor dat de onderneming voldoende financiële ruimte heeft om aan alle verplichtingen te voldoen.

Zij analyseren welke activiteiten, productgroepen of leveranciers winstgevend zijn. Zij stellen een overzicht op van de werkelijke kosten ten opzichte van de geplande vaste en variabele kosten en sturen op basis daarvan bij. Ook berekenen ze relevante kengetallen op het gebied van omzet, marge, arbeidsproductiviteit en personeelskosten, en vergelijken deze met branchegemiddelden of met eerdere jaren. Zij nemen op basis van deze inzichten besluiten over het prijsbeleid, zoals verkoopprijzen, kortingsacties, afprijzingen of klantloyaliteitsprogramma’s. Daarbij houden ze rekening met het beoogde rendement en de positionering van de onderneming.

Zij zorgen dat de financiële administratie op orde is. Zij controleren de juistheid en volledigheid van de cijfers, signaleren afwijkingen en achterhalen de oorzaken daarvan. Zij verzorgen of coördineren tijdige en correcte aangiften voor belastingen zoals btw en inkomstenbelasting, en stellen met of zonder hulp van een boekhouder of accountant de benodigde rapportages op voor de fiscus of financiers.

Competenties

Financieel handelen

  • Toont inzicht in en heeft een overzicht van de financiële situatie van de organisatie
  • Controleert, analyseert en structureert financiële data en vraagstukken systematisch
  • Plant, neemt en evalueert regelmatig financiële beslissingen
  • Is alert op een optimaal gebruik van tijd, geld en andere middelen
  • Toont inzicht in de gevolgen van prijsstellingen en veranderingen

Analyseren

  • Controleert, analyseert en structureert vraagstukken, situaties en data systematisch
  • Trekt conclusies door logisch redeneren
  • Combineert gegevens uit verschillende (informatie)bronnen en genereert hierbij nieuwe informatie

Normen stellen

  • Stuurt op realistische/haalbare prestatie-indicatoren van eigen werk of dat van medewerkers

Samenwerken

  • Schakelt zo nodig complementaire deskundigheid in
  • Levert in een (multidisciplinair) samenwerkingsverband een actieve en inhoudelijke bijdrage

Omgaan met procedures

  • Werkt conform geldende wettelijke richtlijnen en voorschriften
  • Werkt binnen de kaders van de organisatie en gemaakte afspraken

Omgevingsbewust handelen

  • Werkt integer, zorgvuldig en rechtvaardig
  • Bewaakt beveiligings- en privacyaspecten met betrekking tot persoonlijke en financiële gegevens
  • Heeft zicht op de (maatschappelijke, politieke en economische) effecten van de besluiten en activiteiten van de organisatie

Benodigde kennis en vaardigheden

  • Kennis van de bepaling van en de voorziening in de vermogensbehoefte
  • Kennis van (het werven van) interne en externe financieringsvormen
  • Kennis van budgetvormen en budgettechnieken
  • Kennis van de onderdelen van een financieel jaarplan
  • Kennis van de inhoud van de financiële administratie
  • Kennis van liquiditeitsplanning
  • Kennis van de (omzet) belastingwetgeving
  • Kennis van het samenstellen van de (fiscale) jaarrekening
  • Kennis van wettelijke aspecten van verzekeringen, vergunningen, belastingen en heffingen
  • Kennis van het registreren van boekingsbescheiden
  • Kennis van juridische aspecten van financiering, zoals zekerheden en borgstellingen
  • Kan financiële kengetallen berekenen en interpreteren
  • Kan de voor de retail relevante berekeningen uitvoeren
  • Kan investeringsrisico’s inschatten en rendement beoordelen
  • Kan de financiële informatie uit het managementinformatiesysteem interpreteren
  • Kan financiële informatie vertalen naar begrijpelijke rapportages voor belanghebbenden
  • Kan werken met digitale systemen voor personeelsplanning, financiële administratie etc.

Afbreukrisico

Als ondernemers deze rol onvoldoende vervullen ontstaat onvoldoende grip op de financiële situatie. Dit vergroot het risico op betalingsproblemen, winstverlies, boetes en reputatieschade.