Update cookies preferences Menu

Interieuradviseur in de rol van projectleider

De projectleider is verantwoordelijk voor het coördineren van de uitvoering van het interieuradvies en het ontzorgen van de klant bij de uitvoering

Interieuradviseurs bestellen naar aanleiding van de koopovereenkomst de benodigde artikelen en materialen. Aan de hand van de informatie over de levertijden maken ze een werkplanning. Zij houden daarbij rekening met de benodigde tijd, de geschikte volgorde van de werkzaamheden, de beschikbaarheid van (interne en externe) uitvoerders (bijvoorbeeld schilders, stukadoors, installatiebedrijven, vloerenleggers, woningstoffeerders en stylisten) en eventuele hulpmiddelen. Zij streven ernaar om de klant zo min (of zo kort) mogelijk overlast te bezorgen. Zij maken afspraken over de planning met de uitvoerders en met de klant en verwerken deze afspraken in het (digitale) systeem.

Zij bewaken de levering van de bestelde artikelen/producten. Wanneer van toepassing stemmen ze op locatie af over (de voortgang van) de werkzaamheden in de in te richten ruimte af met uitvoerders en met de klant. Zij zien erop toe dat de uitvoering volgens planning en (kwaliteits)afspraken/richtlijnen wordt uitgevoerd. Zij onderhouden het contact met de klant zodat ze, in het geval van veranderde wensen, problemen en/of afwijkende situaties, snel een voor alle partijen acceptabele oplossing kunnen zoeken.

Interieuradviseurs lopen het ontwerp en de afspraken in de offerte met de klant na en lichten de uitgevoerde werkzaamheden toe. Bij eventuele gebreken of problemen met de kwaliteit wijzen ze de klant op de bedrijfsprocedures en rechten van de klant en nemen hierop gepaste actie. Daarnaast geven ze de klant adviezen en informatie ten aanzien van bijvoorbeeld onderhoud, gebruik, service en garantie. Zij leggen alle gegevens van de oplevering vast in het digitale systeem van de organisatie

Interieuradviseurs ronden opdracht administratief af door de afgesproken betalingsregeling uit te voeren (en te checken). In sommige gevallen, afhankelijk van de organisatie, handelen zij ook de facturen die zij ontvangen van uitvoerders/hulpmiddelen af of besteden dit uit aan de administratieve afdeling.

Zij besteden na afloop van het traject tijd aan after sales. Zij controleren reviews en nemen contact met klanten op om de tevredenheid en eventuele nieuwe wensen te bespreken. Heeft de klant na oplevering van het ontwerp en advies een klacht, dan onderzoeken zij de klacht en nemen de informatie uit de systemen door. Zij stellen vragen om de oorzaak van de ontevredenheid van de klant te bepalen en starten een onderzoek om te achterhalen wat er gebeurd is en wie verantwoordelijk is. Zij zoeken naar een passende oplossing en bespreken deze met de klant. Zij regelen dat de gemaakte afspraken worden uitgevoerd.

Competenties

Leidinggeven

  • Geeft heldere instructies
  • Checkt of de werkwijze en/of resultaten behaald worden en onderneemt zo nodig actie
  • Informeert betrokkenen over de voortgang en eventuele knelpunten

Organiseren van werk

  • Schat de benodigde tijd en capaciteit in voor werkzaamheden
  • Regelt de benodigde mensen (kwaliteiten) en middelen
  • Lost (praktische) problemen op

Klantgericht handelen

  • Geeft een hoge prioriteit aan servicebereidheid en klanttevredenheid zonder het organisatiebelang uit het oog te verliezen
  • Straalt vriendelijkheid, behulpzaamheid en gastvrijheid uit in het contact met klanten
  • Stelt zijn communicatiestijl af op klanten vanuit diverse culturen en/of achtergronden

Samenwerken

  • Luistert goed, vat samen en vraagt door voor een goed begrip
  • Levert in een (multidisciplinair) samenwerkingsverband een actieve en inhoudelijke bijdrage
  • Verdiept zich in de denkwijze van iemand anders en houdt hier rekening mee
  • Heeft een goed beeld van de kwaliteiten van het team en schakelt zo nodig complementaire deskundigheid in
  • Bemiddelt bij problemen in de samenwerking

Omgaan met procedures

  • Werkt binnen de kaders van de organisatie en gemaakte afspraken (binnen het team)
  • Werkt conform geldende wettelijke richtlijnen en (veiligheids)voorschriften

Doorzetten

  • Blijft effectief presteren onder tijdsdruk, bij tegenslag, teleurstelling of weerstand

Benodigde kennis en vaardigheden

  • Kennis van de visie, kernwaarden, waardepropositie en organisatiestructuur van de organisatie
  • Kennis van het assortiment (on- en offline), aanvullende diensten, services, prijsbeleid, garanties en verkoopvoorwaarden
  • Kennis van marketing, e-commerce en commercieel gebruik van digitale communicatiekanalen (zoals e-mail, social media en omnichannel)
  • Kennis van de wet- en regelgeving in de woon- en interieurbranche
  • Kennis van de markt, doelgroepen, positionering en klantgerichte communicatie
  • Kennis van de organisatieprocedures voor offertes, contracten, facturatie, distributie, betalingen en klachtenafhandeling
  • Kennis van privacywetgeving (AVG), dataverwerking en informatiebeveiliging
  • Kennis van projectmanagement
  • Kennis van de werkzaamheden en de (organisatie) procedures en -richtlijnen ten aanzien van de uitvoering van een interieuradvies
  • Kennis van de artikelen, materialen en hulpmiddelen voor de uitvoering van een interieuradvies
  • Kan meten, werken met schalen en ruimtelijk denken
  • Kan advies- en evaluatiegesprekken voeren, ook in het Engels
  • Kan werken met organisatiesystemen voor klantenbestand, bestellingen, betaalsystemen, social media, webanalyse etc.
  • Kan werk gerelateerde berekeningen maken (bijvoorbeeld voor materiaalgebruik en voor huur van onderaannemers/hulpmiddelen)
  • Kan een ontwerp interpreteren en uitleggen, en instructies en feedback geven
  • Kan een (offline/online) werkoverleg organiseren en voeren, ook met de klant
  • Kan Arbo-richtlijnen toepassen en rekening houden met persoonlijke veiligheid, vitaliteit, hygiëne en milieu

Afbreukrisico

Als interieuradviseurs deze rol onvoldoende vervullen kan dit leiden tot fouten in de uitvoering met als gevolg ontevreden klanten, financiële schade en imagoschade.