Update cookies preferences Menu

Portret – Interieuradviseur in een B2B omgeving

Interieuradviseurs die werken in een business to business omgeving kunnen naast de beschreven rollen van interieuradviseur ook de volgende rol vervullen:

  • Accountmanager

De interieuradviseur als accountmanager

De accountmanager beheert en ontwikkelt klantrelaties en signaleert en benut commerciële kansen

Interieuradviseurs verdiepen zich in klantinformatie, zoals eerdere aankopen, stijlvoorkeuren, budgetten, CRM-gegevens en de betrokken besluitvormers (DMU). Op basis daarvan analyseren zij behoeften, signaleren verkoopkansen en ontwikkelen voorstellen voor vervolgopdrachten of aanvullende producten en diensten.

Deze voorstellen bespreken ze met collega’s of de leidinggevende en stemmen samen met hen af welke acties nodig zijn. Vervolgens voeren ze advies- en verkoopgesprekken, zowel fysiek als digitaal. Zij koppelen klantwensen aan passende oplossingen uit het eigen assortiment en schakelen waar nodig specialisten of leveranciers in. Informatie en afspraken leggen ze zorgvuldig vast in het CRM-systeem.

In samenwerking met de interne organisatie verzorgen ze de opvolging van deze gesprekken, waaronder het versturen van offertes, tekeningen, stalen of prijsinformatie. Zij controleren de beschikbaarheid, doorlooptijden en marges, en onderhandelen met de klant binnen de afgesproken kaders van de onderneming. Na akkoord bewaken ze de orderverwerking en levering, en onderhouden ze contact met de klant.

Bij problemen of klachten in de uitvoering zoeken ze naar de oorzaken en oplossingen in overleg met interne afdelingen en/of leveranciers. Zij evalueren afgeronde trajecten met de klant en maken afspraken voor vervolgcontact, waarbij ze gericht inspelen op klanttevredenheid én toekomstige commerciële kansen.

Competenties

Klantgericht handelen

  • Toont een sterk inlevingsvermogen in de klant
  • Onderzoekt de wensen en behoeften van de klant
  • Geeft een hoge prioriteit aan servicebereidheid en klanttevredenheid zonder het organisatiebelang uit het oog te verliezen
  • Is proactief in het voldoen aan wensen en verwachtingen van de klant

Beïnvloeden

  • Probeert anderen te overtuigen en probeert instemming te verkrijgen door de juiste argumenten en methoden in te zetten
  • Communiceert overtuigend in gesprekken, discussies en / of onderhandelingen
  • Heeft oog voor de belangen van betrokken partijen en streeft naar een gedragen uitkomst
  • Past zijn communicatiestijl aan op de gesprekspartner
  • Presenteert zich als betrouwbare en deskundige gesprekspartner

Analyseren

  • Controleert, analyseert en structureert vraagstukken, situaties en data systematisch
  • Trekt conclusies door logisch redeneren
  • Gaat actief op zoek naar nieuwe informatie en beoordeelt gevonden informatie op bruikbaarheid en betrouwbaarheid
  • Combineert gegevens uit verschillende (informatie)bronnen en genereert hierbij nieuwe informatie

Financieel handelen

  • Schat de kosten in van de geplande activiteiten / inkopen en handelt sterk kostenbewust
  • Toont inzicht in de gevolgen van prijsstellingen en veranderingen
  • Plant, neemt en evalueert regelmatig financiële beslissingen

Omgaan met procedures

  • Werkt binnen de kaders van de organisatie en gemaakte afspraken (binnen het team)
  • Werkt conform geldende wettelijke richtlijnen en (veiligheids)voorschriften
  • Toont zich gedisciplineerd

Omgevingsbewust handelen

  • Gaat integer om met de informatie die de klant / medewerker / ander verstrekt
  • Bewaakt beveiligings- en privacyaspecten met betrekking tot persoonlijke en financiële gegevens
  • Heeft zicht op de (maatschappelijke, politieke en economische) effecten van de besluiten en activiteiten van de organisatie

Vakkennis en vaardigheden

  • Kennis van de visie, kernwaarden, waardepropositie en organisatiestructuur van de organisatie
  • Kennis van het assortiment (on- en offline), aanvullende diensten, services, prijsbeleid en verkoopvoorwaarden
  • Kennis van producten, materialen en grondstoffen in de woon- en interieurbranche
  • Kennis van herkomst, productie en duurzaamheid van materialen
  • Kennis van marketing, e-commerce en commercieel gebruik van digitale communicatiekanalen (zoals e-mail, social media en omnichannel)
  • Kennis van het sociale mediabeleid
  • Kennis van de wet- en regelgeving in de woon- en interieurbranche
  • Kennis van de markt, doelgroepen, positionering en klantgerichte communicatie
  • Kennis van de organisatieprocedures voor offertes, contracten, facturatie, distributie, betalingen en klachtenafhandeling
  • Kennis van toepassingen van AI bij onder andere ontwerp, tekstgeneratie en vraagbeantwoording
  • Kennis van privacywetgeving (AVG), dataverwerking en informatiebeveiliging
  • Kennis van het duurzaamheidsbeleid van de organisatie
  • Kan account- en klantanalyses uitvoeren en commerciële kansen signaleren
  • Kan informatie presenteren en overdragen, ook op video
  • Kan verkoop- en adviesgesprekken voeren, ook in het Engels
  • Kan werken met organisatiesystemen voor klantenbestand, bestellingen, betaalsystemen, social media, webanalyse etc.
  • Kan commerciële berekeningen maken en eenvoudige financiële overzichten opstellen
  • Kan een ontwerp interpreteren en uitleggen, en instructies en feedback geven
  • Kan offertes, contracten en zakelijke correspondentie opstellen en interpreteren, ook in het Engels

Afbreukrisico

Wanneer interieuradviseurs hun rol onvoldoende vervullen, kan dit leiden tot het verlies van de account of het onbenut laten van het volledige potentieel ervan, met als gevolg mogelijke inkomstenderving.