Foodservice specialist in de rol van beleidsondersteuner
De beleidsondersteuner is verantwoordelijk voor het bijdragen aan verbeteringen in de verkoop / serviceverlening en operationeel beheer
De foodservice specialist zorgt ervoor dat hij op de hoogte is van de trends en ontwikkelingen in de foodservice. Hij doet (verbeter)voorstellen over de winkel- en productpresentatie (ook online, bijvoorbeeld door het maken van filmpjes en andere content voor de website / social media), de benadering van klanten en de inzet van medewerkers aan zijn leidinggevende.
Hij neemt deel aan het periodieke werkoverleg over de ontwikkelingen in de branche / foodservice en brengt knelpunten, ideeën en opvallende zaken in. Hij geeft naar aanleiding van de uitkomsten van het werkoverleg (input vanuit leiding / organisatie, bijvoorbeeld o.b.v. big data) adviezen over de aanpak op de werkvloer.
Competenties
Ondernemen
- Is continu alert op kansen gericht op voorzien in wensen en behoeften van (nieuwe) klanten
- Heeft oog voor ontwikkelingen in de (inter)nationale context
- Is vastbesloten om ideeën te realiseren en / of resultaten te bereiken
Omgevingsbewust handelen
- Heeft zicht op de (maatschappelijke, politieke en economische) effecten van de besluiten en activiteiten van de organisatie
Analyseren
- Toont een nieuwsgierige en kritische houding
- Controleert, analyseert en structureert vraagstukken en data systematisch
Expertise inzetten
- Deelt kennis en expertise met collega’s
- Zet specifieke kennis, inzichten en vaardigheden van het beroep in om resultaten te behalen en/of problemen op te lossen
Innoveren
- Vindt nieuwe en/of ongebruikelijke maar toepasbare ideeën voor (nieuwe) vraagstukken
- Realiseert en / of initieert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij (nieuwe) technologische mogelijkheden
Samenwerken
- Luistert goed, vat samen en vraagt door voor een goed begrip
- Levert in een (multidisciplinair) samenwerkingsverband een actieve en inhoudelijke bijdrage
Benodigde kennis en vaardigheden
- Kennis van de visie, missie en de doelstellingen van de organisatie
- Specialistische kennis over de opbouw van het (tijdelijke) online en offline assortiment en de aanwezige producten
- Basiskennis van de (e-commerce) marketing- en communicatie-activiteiten van de organisatie
- Kennis van het verkoopsysteem / distributievorm van de organisatie
- Kennis van het gebruik van sociale media voor commerciële doeleinden
- Kennis van productpresentatie en het schappenplan, de indeling van de verkoopruimte en het magazijn
- Kennis van de procedures en technieken voor het ontvangen, opslaan, verzenden, assembleren en presenteren van de aanwezige producten
- Kennis van het kwaliteitsbeleid van de organisatie
- Kan markt- en klantinformatie verzamelen
- Kan verbetervoorstellen opstellen en deze presenteren
Afbreuk
Als de foodservice specialist deze rol niet goed vervult kan dit leiden tot onvoldoende terugkoppeling van informatie aan zijn team / leidinggevende en daarmee het risico van ineffectief handelen / niet benutten van kansen.